Salı, Mart 29, 2005

Oto Drag (Kalkış) Yarışları

Sezonun pistte yapılan yarışlarından ilki geçen hafta sonu (26-27 Mart) Autodrom Drag pistinde yapıldı. Bu hafta sonuda İstanbul mahalli drag yarışı var. İki yarış arasında nasıl oluyor, kuralları nedir basitçe anlatayım, dilimin döndüğünce...

Pist :
Asfalt ve kurallara uygun
en az 632mt düz bir parkur. Önceden onay alınması durumunda yarış mesafesi 350mt'ye kadar indirilebilir.
  • Kalkış öcesi ısınma alanı
  • Organizasyon tarafından ıslatılarak lastiklerin ısıtılması için kullanılan bölüm.
  • 30mt kalkış alanı
  • Yarışacak araçların start çizgisinde yeraldıkları bölüm.
  • 50mt fodepar (hatalı çıkış) duruş alanı
  • Hatalı çıkış yapılması durumunda yarışçıların durdurulacağı ve geri dönmelerinin sağlanacağı bölüm.
  • 402mt yarış alanı
  • Fodepar alanı da dahil olmak üzere yarış mesafini oluşturan bölüm.
  • 200mt fren ve durma alanı
  • Yarış sonunda hız azaltmak ve durmak için ayrılmış bölüm.

    Yarış alanının ilk 30mt'si lastik yada saman balyaları ile, kalan kısmı en az 15mt bir trafik kukaları ile ikiye bölünmüş olmalı. Seyirci güvenliği için pist kenarından en az 1mt uzağa ikinci bir bariyer konmalı.

    Yarış :
    Aynı katagorideki iki aracın aynı anda kalkış yapması ve bitiş çizgisini ilk geçen aracın kazanması esasına göre yapılır. Yarış öncesinde kura ile belirlenen her çift 3 kalkış yapar. 2'sini kazanan bir üst tura geçer. En son kalanlar sıralama derecelerine göre puan alırlar.

    Kategoriler :
    1400cc -6650cc arasında standart üretilmiş araçlardan, değişiklik yapılmış güçlendirilmiş araçlara kadar 10 ayrı katagoride yapılır.
    Aracın eksik bir parçası ile yarışılamaz, ek olarak güvenlik için roll-bar yada roll-cage taktırmalıdır, takılmasında sorun olması durumunda yalnızca arka koltuklar çıkartılabilir.

    Işık ve Bayraklar :
    Yarışma pistinde ışıklı düzen varsa kalkış ışıklarla yapılır. Araçların başlangıç çizgisine girdiklerinde "beyaz" ışık yanar. 3 "sarı" ışığın sıra ile sönmesinden sonra yanan "yeşil" ışık ile araçlar kalkar. Fodepar olması durumunda "kırmızı" ışıkla araçlar uyarılır. Bitişte yine ilk geçen aracı tespit için fotoselli kontrol yapılır.

    Işıklı düzen olmadığı durumda başlangıç "yeşil" bayrak ile gözetmen tarafından verilir. Fodepar kontrol gözetmeni "siyah" bayrak ile 50mt ilerideki "kırmızı" bayrak gözetmenini uyarır, oda yarışmacılara bayrağını sallar. Bitişte "damalı" bayrak ile gözetmenler tarafından ilk araç belirlenir.
    Sorun yaşanması durumunda incelenmek üzere kalkış ve bitiş video'ya kaydedilir. Pist üzerinde bir sorun olduğunda "sarı" bayraklarla yarışmacılar uyarılır.

    Gözetmen Görevleri :
    Gözetmenler sıra ile
    yönlendirme (2): ısınma alanından kalkışa geçecek araçları uyarma ve bakım zamanlarını kontrol,
    fodepar kontrol (2): hatalı kalkış durumunda kırmızı bayrak görevlisini uyarma,
    kalkış kontol (3): araçları çizgiye yerleştirme, bakım zamanları ve araç kontrolü, başlangıcı verme,
    fodepar durdurma (2): yanlış kalkışlarda kırmızı bayrakla yarışmacıları durdurma,
    güvenlik kontrol: (pist boyunca gerekli sayıda) sarı bayrak uyarıları yapmak,
    bitiş kontrol (5): damalı bayrakla bitiş ilanı, ilk geçen aracı belirleme ve organizasyon yönetimine bildirme

    Temel Kurallar :
    Yarışmacılar güvenlikleri için açıklanmış kıyafet ve kasklarla yarışır.
    Araç içersinde sabitlenmemiş bir cisim olamaz.
    Isınma alanındaki arızaya şoför ve bir teknisyen 10 dakika müdahele edebilir.
    Kalkış alanındaki arızaya şoför ve bir teknisyen 5 dakika müdahele edebilir.
    Bakım süreleri sonunda kalkış yapamayan ihraç edilir.
    2 hatalı çıkış yapan o çıkış hakkında kaybetmiş sayılır.
    Her tur 3 kalkış yapılır. 2'sini kazanan tur atlar.

    Otodrag pisti örnek yerleşim :